Цветовете и картините в интериора на заведенията за хранене имат много силно влияние върху клиентите. Това влияние дори е по-силно на подсъзнателно ниво, така че клиентите да изпитат привързаност към заведението и да се връщат там като на любимо място.
Ако в първата част на текста наблегнахме само на заведенията за хранене от типа ресторант, в тази втора част разширяваме вида заведения.
Нека погледнем какви картини са подходящи и за заведения където не храненето е основата, ами приятното прекарване, или пиенето на кафе, или пък някои още по-нестандартно заведение.
Живописните платна в заведенията трябва да бъдат разбирани като част от философията на пространството да предава своята същност на посетителите. Търсят се определено положителни ефекти свързани с ползването на пространството, с обогатяване визуално и сетивно, но се избягват картини, които биха имали негативен ефект.
Ето защо, в този текст систематизирахме знанието и го насочихме към картини според психологията на цветовете и връзката цветова схема-предназначение на заведението-картини.
Червено – повишава пулса и влияе на кръвното налягане, от което следва по-бързо огладняване. Също така прави клиентите енергични и не можещи да се застояват на едно място, така че бързо да си тръгват от заведението. Картини в червено, например натюрморт с домати, череши, червени плодове, червени цветя (в заведенията се внимава с присъствието на розите); абстрактни картини с основа червен цвят.
Чудесен вариант за заведения за бързо хранене, столова, за суши бар, заведения където се цели текучество на клиентите, а не застояване.
Оранжево – този цвят прави хората щастливи и весели. Картини съдържащо оранжев цвят може да са натюрморти с портокали, праскови и кайсии, картини със слънчогледи, слънчеви летни пейзажи; абстрактни картини с преобладаващо оранжево.
Този цвят е подходящ за сладкарници, за заведения за бърза закуска, там където цветът ще повлияе на клиентите да не се чувстват виновни ако се отдадат на захарни изкушения или по-мазни храни. За пример, вземете картината приложена към текста, как оранжевите слънчогледи изпъкват в пейзажа. Според експертните мнения, това платно е подходящо за пицария заради енергичното и радостно усещане, което създава.
Жълт цвят – близко е влиянието на жълтото до оранжевото, но то има и по-силен еуфоричен ефект. Вибриращ, вдъхновяващ цвят, който влиза в интериора в картини с цветя, летни пейзажи, натюрморти с лимони, пъпеши, абстрактни картини с преобладаващ жълт цвят.
Жълтото не е подходящо за бар където се търси спокойно преживяване, напротив, подходящо за заведения за бързо хранене, за летни заведения до плажа, бистро, кафе-бар.
Зелено – това е успокояващ цвят в много от неговите проявление. Понеже се среща в дивата природа, то е много чест цвят за най-различни пролетни и летни пейзажи, пейзажи с планински езера, натюрморти със зелени плодове и зеленчуци, абстрактни картини с преобладаващо зелено.
Заради качеството на цвета, зеленото е подходящо за заведения тип slow food (бавно хранене), за веган и вегетариански ресторанти, за заведения където се сервират салати и като цяло се набляга на здравословното хранене.
Кафяво – това е земен цвят, който помага на посетителите да се отпуснат и да се чувстват комфортно. Затова много класически барове и пъбове като цяло са в кафяв доминантен тон. То дава на клиентите усещане за подкрепа и стабилност, и дори може да убеди гостите да се върнат като постоянни клиенти. Картини с кафяво са горски пейзажи, есенни пейзажи, картини с исторически сюжети, с архитектура, абстрактни картини с кафяви тонове.
Подходящи картини с кафяво за отличен избор за барове тип кръчма или пъб, за кафе-бар, за малки ресторантчета, за бистро.
Бяло и черно – не случайно поставяме тези цветове заедно. Техният абсолютен контраст е вдъхновил много художници да създадат различни графики и абстрактни платна, които в зависимост от съотношението могат да направят интериора да изглежда по-голям или по-мрачен и затъмнен.
Такива картини са подходящи за джаз-клубове, за банкетни и сватбени салони, за съвременни ресторанти с авангардна кухня, но и за нощни клубове, барове, заведения за свирене на живо.
Синьо – къде е мястото на този прекрасен цвят в заведенията? Да, той не е подходящ за ресторанти за бързо за хранене, за изискани ресторанти, за ресторанти в хотели, защото има прекалено успокояващ ефект. Това не значи, че не можете да го ползвате в заведения.
Морските пейзажи са подходящи за крайморски заведения и такива, където се сервира основно риба. Абстрактни картини в синьо са подходящи за барове, нощни клубове, кафетерии, но с концепция, където се търси разпускане и приятно наслаждение на самите напитки, и спокойна атмосфера за разговори.
Заключение
Изкуството в интериора сплотява пространството. Независимо дали използвате живописни произведения на изкуството, за да направите изявление и психологическо въздействие върху клиентите, или го използвате за фино допълнение към другите елементи на дизайна, крайният резултат трябва да бъде естетически приятен и напълно последователен.
Всеки елемент трябва да има смисъл с историята, която се опитвате да разкажете, и преживяването, което се опитвате да създадете за клиентите и посетителите. Макар в текста да бяха описани цветове по единично, трябва да знаете, че картините по начало са съчетания от много цветове. Това, което описахме бе възможността да изберете картини, при които дадения цвят е доминиращ и основен за въздействието, което упражнява при възприемането на картината. Оттова произлизат и възможностите за съчетания в заведенията.